Monday, February 16, 2009

tingkap kecil

pasti engkau sedang merenung tingkau engkau
yang sudah tidak ada seseorang mengetuk-ngetuk kacanya

pasti engkau sedang merenung lampu tidur engkau yang berdiam
dan kau tertanya-tanya "mengapa terus diam?"

pasti engkau sedang bertanya,
ke mana silap engkau?
ke mana salahnya?

pasti engkau sedang menghitung setiap khilaf engkau
yang bisa engkau pusingkan kembali
untuk mencantasnya dan menciptakan sesuatu semula

kelip-kelip,
pergikan pada dia
dan ceritakan tentang saya

tingkap kecil itu
yang memisahkan engkau dan aku

masih ingatkah engkau ketika berbaring di kamar kamu?
masih ingatkah engkau jari aku mengituk-ngituk kaca itu?

tingkap kecil,
saksikan aku mengerdil

aku ingin kembali di bawah itu
takkan ku jejakkan kaki ke tingkap itu
biarkan dia sendiri dengan kabus biru

tidak semua cinta itu
akan berakhir di dalam rangkul 'engkau dan aku'

maka tingkap kecil dudukkan kau di situ
dan bisikkan pada dia
aku tidak akan lagi berada di depan sana
mengetuk-ngetuk untuk berbicara sama dia

wahai tingkap kecil,
diam saja
meski pun airmata dia
menghulur dan menghunus jiwa saya

hai tingkap kecil, diamkan saja
kalau ditanya di mana aku wahai tingkap kecil, biarkan saja
cinta ini antara aku dan dia tidak mungkin, tidak mungkin saja

wahai tingkap kecil, diamkan
kalau ditanya, kau diamkan
kalau ditengking, engkau biarkan
kalau dipecah pun, diamkan!

tidak semua cinta itu akan menjadi nyata
tidak semua rasa di dalam hati menjadi milik beta
aku serahkan jiwa aku pada angin bayu malam itu
nyawa aku dimamah lagu yang sayu

diamkan
diamkan
diamkan

biarkan dia dengan kunang-kunang itu
biarkan dia tidur tiada aku.

pejam mata. fikir ttg seseorang yang cintanya tidak bisa kau simpulkan. dengarkan suara hati kamu, klik sini.

5 comments:

scha said...

cinta yang tidak bisa kau simpul kan..
itulah kedudukan saya sekarang..

btw, dah tgk kak fynn perform puisi ni kat camni cap ehh..

best woo~~
kak fynn memang best!
camni cap ehh!

Sara Musfira said...

Terbaik!

tp masa kakFynn perform utk puisi ni, Sara tak berapa fokus, sibuk duk amik gmba, bila kakFynn dah upload, Sara faham dah.heeee

=DD

her royal highness said...

betul apa yg dianne rasa juga.

thanks kak fynn

keyra said...

pedih ulu hati mengingatkan.

Zulkarnain Azman said...

Masih ingat saat ini... Bila nak perform bersama-sama lagi?