Saturday, April 04, 2009

dialog sama lelaki comot

seorang lelaki berwajah sangat kusam
dia mampir kepada aku di suatu waktu di satu malam
lelaki itu sangat kusut
lelaki itu berserabut

lelaki yang sangat kusut dan masai itu
datang ke arahku mau menceritakan sesuatu
dia jalan dengan lenggang-lenggok yang sangat kekok dan canggung
berkata, “aku sedang murung”

lalu aku tanyakan,
“kenapa hey orang lelaki yang benar busuk dan canggung,
kenapa kau bermenung?”

dia katakan,
“aku ini sedang menangis
ingin menceritakan tentang kekasih yang mengguris”

aku tanyakan tentang gadis itu,
“hey lelaki tua yang canggung dan buruk,
apa cerita kamu?”

dia katakan,
“bidadari itu rupanya batu–

terindah itu dia
ketika aku petik dia dari langit jingga
terindah itu dia
saat dimainkan nafasnya di minda”

“hey orang lelaki,
apa yang terjadi pada itu bidadari?”

dan dia katakan,
“si gadis itu sebenarnya bukannya sesiapa
cuba batu di tepi jalan yang bersepah merata”

aku tanya,
“hey lelaki apa ceritanya?
khabarkan pada aku,
katanya itu bidadari?
katanya bagai tuhanmu?”

lalu lelaki itu katakan,
“itu semua dulu
itu semua dulu–

terindah itu dia
di kala dia bukan siapa-siapa
terindah itu dia
sebelum ku kenal jiwanya siapa”

“hey lelaki yang comot dan canggung,
dengarlah aku bersuara–
kalau ada cinta yang dipanggil langit sana
itu namanya cinta gila
tidak mungkin ada
itu semua idea saja
tidak pernah ada –

mana ada cinta bidadari
mana ada cinta yang tidak akan bertepi
kita semua manusia–

itu semua gila belaka
gila dan tidak ada makna–

apa kau kejar?
apa yang kau carikan?
itu semua suatu yang tidak ada–

hey orang gila dengar sini
aku juga gila
aku juga gila–

cinta aku tidak pernah ada
bidadari aku tidak pernah ada–

terindah–
ku pernah punya;

tapi–
mana ada…”





tentang pertemuan seorang gila, berbicara sama seorang lagi yang gila, tentang cinta langit yang terlalu digembar-gemburkan ada. untuk video, klik ini.

10 comments:

Sofia Nin said...

uwaaaaaahhhh

kagum terpana.
hebat betul
amat dalam
menyentuh jiwa :)

Sara Musfira said...

Nice Kak Fynn :)

kasut-gombak said...

wow..

1st time jejak cni.
gua kagum.

iYda Juhar said...

hermm.
mungkin, barangkali, aku seperti lelaki comot itu. menantikan hanya yang terindah. walaupon yang elok sudah letih mundar-mandir di depan mata.

*haihh

Sarah H said...

I like this one.
Awesome.

Eerie Liuvyx said...

cantik

bart said...

kata2 mu b'makna buat sementara waktu.
aku xtahu dimana tapi ia buat aku berfikir sejenak.
tapi aku mahukan penjelasan lanjut tentang lelaki comot ini kerna ada bhgian yg buat aku x faham.
tahniah!
truskan berkarya sebegini.
aku sokong kamu.

Fynn Jamal said...

bart: kamu mahu tahu apa ya? tanyalah. aku jawabkan.

AdaRasa said...

kamu banyak lolongkan untuk kebanyakan suara-suara hati di dunia.tahniah.kerna kuturut rasa suara hatiku turut laju keluar bersama suara mu.dalam.lega.

si Comot (VIP boy) said...

Heyh.. ni citer pasal gwe ker