Wednesday, January 12, 2011

na na na (bila sudah suka)

na na na na na na na
na na na na na na na ...2x

bila sudah suka--
jalan sama-sama,
bila sudah jalan--
mau pegang sini-sana.

bila sudah suka--
pandang sini-sana,
tapi yang sebenarnya--
teraba-teraba.

na na na na na na na
na na na na na na na ...2x

adik-adik,
dengarlah lagu ini.

bila sudah suka--
sukalah sahaja,
jangan buat yang macam-macam orang tak suka.

kalau sudah suka--
pergi kat makbapak dia,
cakapkan "makcik, saya 'nakkan dia".

na na na na na na na
na na na na na na na ...2x

masalahnya zaman sekarang ini
kita terlalu banyak adat dan budi.

yang kita nakkan--
benda yang murahan,
yang mudah,
yang tak susah,
yang tak berpayahan.

tapi masalahnya terlalu banyak jagakan hati orang sini dan sana;
nak kahwin yang sikit--
orang ‘kan pandang;
nak kahwin besar pun--
hey, orang 'kan pandang!

jadi nak buat macammananya kita?

kita nak kahwin--
orang tak suka,
akhirnya diam--
sini sana kahwin dalam bilik sahaja.

na na na na na na na
na na na na na na na ...2x

bukan nak salahkan makbapak atau sesiapa,
kita nak cakap yang kita tak mampu,
bukannya tanak kahwin grand sini sana,
tapi duit tak ada, wahai ayah ibu!

kita pun hendak kahwin tapi tak ada duit,
kalau tak ada duit, macammana hendak kahwin?

kalau tak ada duit, nak kahwin memang sakit
aku yang kan sakit--
"kita yang perit!"

na na na na na na na
na na na na na na na ...2x

dengarkan sini!
susahnya nak hidup sekarang,
hendak buat apa semua dipandang,
tapi kalau ada tuhan di dalam,
buatlah apa kita tak pandang.

na na na na na na na,
buat apa-apa fikir tuhan kata apa,
na na na na na na na,
buat apa-apa fikir apa tuhan kata.

na na na na na na na
na na na na na na na ...2x

kahwin saja--
mak bapak kan suka--
murah tak apa--
tuhan suka.





sampai bila adat perlu pegang cara hidup kita? benar, ia perlu ada, tapi BUKAN sebagai kitab berjalannya putaran dunia. apa sungguh kita lebih sanggup bermati anak? pegang peradaban tuhan, agama jauh lebih mudah dari yang kita tahu.

lagu dicipta bertema "apakah dosaku", untuk malam puisi riong di UMP Gambang, demi mengenang nasib2 anak kecil yang dibuang. untuk video, klik sini.

8 comments:

Nabila said...

penuh makna!

amen through the dancing fingers said...

aku suka.pedas, tapi itulah dunia kini.

muCux said...

i like!!
mulut org xkan benti bercakap. .

muCux said...

i like!!!
mulut org mmg x boleh benti ckp
2 la masaLah org skg nie. . .

HanaBella said...

LOve this songgggg!!! u sing at UMP that day.. Hana ada rakam time u nyanyi lagu ni.. Nanti Hana akan upload ye, and buat satu entry about u.. hehe tapi, hana rakam guna kamera murah je, so xkualiti sgt,, sob3.. hehe

LUV YOUuuuuuuuuuuuu..

'azlahmohdazhar said...

sgt honest & real. nice one :)

Nurul Afifah said...

suka persembahan kak fynn..nmpk sempoi tp mcg nye ttap ada..n disampaikan dgn direct je..na na na na

Anonymous said...

mohon share ayat "sampai bila adat perlu pegang cara hidup kita?"

tq fynn..luv ur every single word..