Thursday, November 20, 2008

minta yang akhir

dukung aku ke langit pagi
ketika jalak masih belum bangkit
papah aku ke situ, kekasih
di antara angin, di belakang bukit.

dengan aku di rangkul kamu
kuiskan namaku bertaut engkau
di atas tanah polos segoyah kita
ibarat indah semalam dijangkau.

selimut aku yang tak sudi pulang
dengan daun dan ranting kayu
yang nanti kau patah kembali
tanpa aku di tolehan jemalamu

biar aku semadi di sini sehingga tamat
dengan tanah polos dan rantingnya
yang pernah meneman aku seketika
dahulu yang ku caturkan selamanya

11 comments:

ASB said...

harap kamu tak marah di komen.
I read most of your poetry and i find it so plastic. Well,i just think you should read more and open up more cause i really sense the un'mature'ness in most of the words and phrases you use. All the best though.

Fynn Jamal said...

well, lets just face it,
i cant please everyone.

:)

im happy i represent the exact feel i have in words i chose.

immature? maybe so.

i still see that 12 year old person everyday in the mirror. guess i cant let go of my past.

ps: this is neverland.

Anonymous said...

apa hal mamat sorg nih? pelik benar..smua puisi akak ni sgt mature n sgt mendalam..sng2 je ckp puisi org plastic..nk komen org pun agak2 r..haihzzz....

Anonymous said...

masing2 ade pndapat msg2..

bg sy kak fynn mmg matang dlm menangani pndangan org lain =)

btul kak,,

kte xley nk puaskn ati sume org =)

ASB said...

"apa hal mamat sorg nih? pelik benar..smua puisi akak ni sgt mature n sgt mendalam..sng2 je ckp puisi org plastic..nk komen org pun agak2 r..haihzzz...."

I comment therefore i comment. Thats how the world works base on criticized structure. I know plastic when i feel plastic.

"mature n sgt mendalam" please rephrase and define the depth of it. Does "big words" explains or measure how deep a situation is? Do ask your self anonymous and see how shallow you try to dip yourself into. No offense but i do respect your choice of seeing things at the surface.

Fynn Jamal said...

ASB,

ok. point taken. thank u, sir. appreciate it.

Anon,

tidak apa. tidak semua orang suka semua. ok?

yang penting, i write because i want to write. bukan untuk sesiapa. kan?

:)

aMAZy EVE said...

way to go kak fynn...
seni itu luas...indah...
masing2 punya rasa yg berbeza..begitu juga mentafsir...
klu indah yg kita pandang,indah la utk kita..bukan utk org laing mungkin...

jadi..biar masing2 dengan rasa masing...mcm kak fynn cakap "i write because i want to write."

aie akaike said...

Mungkin ASB tak paham bhs melayu kot.
sori bro!
setiap org ada cara penulisannya tersendiri.
neway, gua dh tgk blog lu... tulisan lu kewl!!!
tulisan fynn juga kewl!!!
tp kalau lu kata tulisan fynn plastik, itu hanya pandangan lu sorang je kot...
fynn, teruskan berkarya...

nzmy said...

kau berbakat.

aku ske bca dan buat aku tringin nak wat puisi gak.
tringin sgt nak tgk kau deklamasi kan sajak2 ko.

sambil bunyi cello,violin atau piano di maenkan sbg musik background.

result,masterpiece!

yIpPie fAraH said...

btw, its a gud try! i luv poem too!

gigger said...

cantik kan bintang kat langit..?
tapi satu hari bintang itu akan mati..
bintang lain akan ganti..
aku kate bintang itu lah paling cantik (sambil jari telunjuk mengarah ke satu bintang yang berwarna biru)..kamu kate bukan.kamu kate bintang yang hijau itu lagi cantik(sambil jari telunjuk mengarah ke satu bintang yang berwarna hijau)..dtg budak kecil duduk antara aku & kamu.dia kata..due² pn salah..yang paling cantik bintang yang paling besar tu (sambil jari telunjuk mengarah ke satu bintang yang sebenarnya adalah satelit)